evden eve nakliyat
The Necessity for Research in Public Relations and Advertising Print
Written by Administrator   
Sunday, 23 November 2008 15:48
Gheorghe TEODORESCU - Universitatea “Al. I. Cuza”, Iasi


Demersul de fata isi propune sa evidentieze, o data in plus, rolul pe care il are cercetarea in activitatea de proiectare, de promovare si de masurare a efectelor obtinute in urma unei actiuni relationiste sau publicitare. In pofida multor asteptari si prejudecati, activitatea din domeniile relatiilor publice si publicitatii nu are nimic miraculos in continutul tehnicilor pe care le aplica. Privite dinafara, rezultatele ce se obtin in aceste activitati par spectaculoase si provoaca, adeseori, un soi de admiratie amestecata cu respect, iar aceasta cu atat mai mult in conditiile in care agentii specializati nu tin sa-si etaleze public procedeele si practicile folosite. In realitate, nimic nu este ocult, esoteric si mistificator in ceea ce se petrece dincolo de luminile rampei, nimic altceva decat o munca staruitoare, competenta, creativa si plina de farmec care fascineaza, in primul rand, prin faptul ca nu se impaca deloc cu monotonia si rutina profesionala.
La antipodul acestei atitudini se plaseaza “impresionistii”, respectiv acei oameni care considera cercetarea sistematica o practica mai mult daunatoare decat stimulativa pentru un demers ce exceleaza prin fantezie, adaptabilitate la situatii dintre cele mai neobisnuite. Flerul si intuitia celor care se declara ostili “metodologiilor” – pe care le considera prea rigide si incapabile sa surprinda “viul” dintr-o realitate foarte complicata -, devin instrumentele pe care le veneraza cel mai mult in tot ceea ce intreprind in aceste domenii. Este, insa, inutil de argumentat ca reusita acestor “creatori” este indoielnica, iar daca ea apare totusi, se poate intampla ca ea sa se datoreze unor proceduri foarte elaborate de lucru, despre care autorii lor prefera sa nu vorbeasca, supralicitandu-si veleitatile neobisnuite pe care le detin ca specialisti. Dar acolo unde sumele investite se incheie cu multe zerouri la urma, este putin probabil ca cineva isi poate permite sa ignore valoarea informatiei “strategice” pe care doar o buna cercetare prealabila o poate furniza.