evden eve nakliyat
Re-producerea mediatică a realităţii – puterea simbolică a mass-media Print
Irena CHIRU - Universitatea Bucureşti


Capitalul simbolic al mijloacelor de comunicare in masa deriva din capacitatea acestora de a da nume lucrurilor si de a oferi o lista variabila de sensuri, procesul devenind similar functiei de stabilire a agendei. Conform acestei interpretari, mass media dispune de facultatea de a organiza mental lumea in locul publicului, iar jurnalistului ii revine puterea de a defini, eticheta si construi realitatea. Finalitatea activitatii media in sistemul social este de a produce si difuza mesaje care relationeaza diferitele sectoare ale societatii, sustinand reglarea lor functionala. Rezulta ca, la acest nivel, un rol esential Ie revine celor care detin controlul asupra subsistemelor mediatice si asupra operatiunilor de filtrare a mesajelor, incat se poate afirma ca acestia, regland fluxurile comunicarii, isi exercita puterea asupra interactiunilor si functionalitatii vietii sociale. Rolul acestora, definit prin notiunea de gate-keeper (notiune propusa de K. Lewin, dezvoltata de D. Manning White, 1950) exprima rolul jurnalistilor in selectionarea, producerea, difuzarea informatiilor si, in consecinta, in definirea actualitatii. Din aceasta perspectiva, actualitatea, in ansamblu, devine un produs mediatic, o constructie mentala a lumii, creata si impusa de mass media.